Linkpagina & Nieuws


De kofferweegschaal is ook te zien en te koop bij:
TravelBags.nl is de online specialist op het gebied van bagage. U vindt hier koffers, reistassen, business koffers, business tassen, rugtassen en laptoptassen van topmerken waaronder Samsonite, American Tourister, Eastpak, Kipling en Oilily. Kwaliteit is voor ons belangrijk. Travelbags leveret uw koffer of tas dan ook snel, gratis en met volledige fabrieksgarantie.
Stephan Diederich
Weblog van een luchtvaartstudent



RTL - Z



Zakenreizigers zoeken originele oplossingen om zo licht mogelijk te reizen, zeker nu luchtvaartpassagiers met te veel bagage regelmatig moeten bijbetalen. Maar waarom is het zo belangrijk dat passagiers zich aan de bagageregels houden? En wat zijn de bagageregels van KLM eigenlijk precies?

Simone Wickenhagen, Vice President Marketing & Services van KLM legt uit waarom het zo belangrijk is voor elke passagier om zich aan de toegestane gewicht te houden. "Ieder type vliegtuig heeft een maximum startgewicht. Dat gewicht vertaalt zich in een maximaal gewicht per stoel en daarmee per passagier. Het is daarom voor ons heel belangrijk dat we ons ook aan het maximum gewicht houden.

Daarom is het voor de passagier noodzakelijk dat hij zich aan het toegestane gewicht van zijn bagage houdt. Uiteraard zit er een bepaalde marge in het totale gewicht, maar zodra men die gaat gebruiken ben je bezig met het milieu te vervuilen want er wordt meer brandstof gebruikt, en dat willen we liever niet."

"Wij zijn nu een actie begonnen om ons heel streng aan het maximale gewicht te houden. Er is ruimte voor de passagier om meer mee te nemen. Maar als luchtvaartmaatschappij zit je gelijk aan meer brandstof. En dat moet de passagier dan voor een gedeelte mee betalen."


Bagageregels
- Passagiers die Economy Class reizen mogen 20 kg meenemen zonder extra kosten. Voor passagiers die Business Class of Europe Select reizen is dat 30 kg. Deze beperkingen gelden op vluchten van en naar alle landen behalve de Verenigde Staten en Canada.

- Flying Dutchman-deelnemers mogen 10 tot 20 kg extra bagage meenemen, afhankelijk van hun status en de gekozen luchtvaartmaatschappij. Neem voor meer informatie contact op met het dichtstbijzijnde KLM- of Northwest Airlines-kantoor of met KLM Reserveringen op: +31 20 4747747 begin_of_the_skype_highlighting              +31 20 4747747      end_of_the_skype_highlighting.

- Op een aantal vluchten geldt een uitzondering op de toegestane bagage. Rechts op uw ticket staat in de 'allowance box' aangegeven of de toegestane hoeveelheid een aantal stuks (2PC) of een maximaal gewicht (KG) is.

- Voor informatie over het vervoer van waardevolle of breekbare goederen kunt u contact opnemen met het dichtstbijzijnde KLM- of Northwest Airlines-kantoor of met KLM Reserveringen op: +31 20 4747747 begin_of_the_skype_highlighting              +31 20 4747747      end_of_the_skype_highlighting.



Handbagage
Voor handbagage zijn de volgende voorwaarden van belang.
Op alle vluchten mag u handbagage mee aan boord nemen:
- Een stuk handbagage met maximale afmetingen van 55 x 35 x 25 cm en een maximaal gewicht van 10 kg.
- Een overjas/deken, paraplu/wandelstok, een handtas, een cameratas en een aanvaardbare hoeveelheid leesmateriaal.

Naast de bovenstaande handbagage mogen Business Class- en Europe Select-passagiers extra meenemen:

- Een kledingzak (maximaal 20 cm diep en met een maximaal gewicht van 8 kg) of een attachékoffer (maximaal 20 cm diep en met een maximaal gewicht van 8 kg).


Overbagage
Heeft u overbagage? U mag deze inchecken, maar hieraan zijn wel extra kosten verbonden. In geval van overbagage heeft u twee mogelijkheden: u betaalt bij het inchecken een extra bedrag per kilo boven uw bagagevrijstelling, of u verstuurt uw overbagage als vracht.


Tips
Hieronder vindt u een aantal tips met betrekking tot bagage. Heeft u hier al aan gedacht?

- Breng uw naam en adres aan op zowel de buiten- als de binnenkant van uw ruim- en handbagage.
- Stop uw rugzak in een reishoes.
- Stop nooit sleutels, medicijnen of belangrijke papieren, zoals uw paspoort, in uw ruimbagage (zie art. 9 4c Legal notice).
- Houd waardevolle apparatuur, camera's, contant geld en juwelen bij u als handbagage.
- Controleer uw bagage direct na aankomst.
- Neem alleen tassen en koffers mee die stevig genoeg zijn voor de verwerking door bagageafhandelingssystemen.
- Let erop dat uw tassen en koffers gemakkelijk sluiten, dus maak ze niet te vol.
- Het afsluiten van een reisverzekering wordt aanbevolen.

Bron: http://www.rtl.nl


Drie overbagagediscussie’s - Stephan Diederich

Herinneren jullie je de vorige aflevering op deze weblog nog? Ik vertelde over een birdstrike. Ik moet vandaag helaas mededelen dat zijn broertje ook slachtoffer is geworden van de motor van een Airbus A320.
Op datzelfde tijdstip kwam ik nog nikswetende onze nationale luchthaven binnenwandelen met weer zin in een nieuwe werkdag. Afgezien van dat het vandaag zondag was (terwijl ik dit schrijf is het alweer maandag), voelde het als een doodgewone, doordeweekse dag. Een luchthaven staat natuurlijk nooit stil, en de passagiers worden er niet minder op.
Ik meld me aan bij de coördinatie. Ik zou me om 14:00 moeten melden, maar kreeg pas werkzaamheden voor 15:30. Terwijl ik mezelf inschreef op de lijst voor vandaag werd me gevraagd of ik naar een gate wilde gaan, om te helpen bij een kist die vertraging heeft. Prima! Heb ik tenminste iets te doen en hoef ik geen anderhalf uur te wachten tot ik kan beginnen.
Terwijl ik door de security-poortjes de gate binnenloop zie ik buiten de kist staan, waarvan één van de motoren open is gehaald. Ook zie ik bij de gate-balie zowat alle passagiers op een hoopje staan. Het lijkt erop alsof iedereen vooraan wilt staan.
Ik kom aan bij de gate-balie en mijn zes collega’s zijn druk bezig, niet vergetende de maatschappijvertegenwoordigster. Ik vraag aan een van mijn collega’s wat er toch allemaal aan de hand is. Er blijkt dus weer een vogel in de motor van het vliegtuig gevolgen te zijn bij aankomst uit Tel Aviv. De vliegtuigmotor wordt grondig onderzocht en gerepareerd, maar de kans is zeer groot dat het vliegtuig een zodanige reparatie nodig heeft, dat de vlucht gecancelled moet worden.
De maatschappijvertegenwoordigster had al twee vluchten geregeld, waarbij er bij elkaar 50 stoelen beschikbaar waren. Het aantal passagiers wat voor ons stond was ongeveer 120. De vluchten met de beschikbare stoelen waren 2 stuks. Deze passagiers zouden met Lufthansa via Frankfurt naar Tel Aviv vliegen.
Samen met een van mijn collega’s zette ik zo snel mogelijk 50 passagiers op deze twee vluchten. Daarvoor hadden we nogmaals de boarding passes en de paspoorten van de passagiers nodig. Je begrijpt natuurlijk wel dat álle passagiers mee willen. Met andere worden: we zaten druk achter de gatebalie te werken en de paspoorten met instapkaarten werden zowat bijna in alle mogelijke gaten van ons hoofd geduwd. Oftewel: we zagen bíjna door de passagiers de passagiers niet meer.
We vroegen de passagiers volwassen en beleefd met elkaar om te gaan, ook al waren er tot nu toe maar 50 stoelen voor vandaag beschikbaar. Heel even moest iemand van de marechaussee een passagier vragen om te kalmeren, aangezien hij met een hoog aantal decibel mijn collega vroeg hem en zijn reisgezelschap op de vlucht te zetten.
Gelukkig had de maatschappijvertegenwoordigster er weer een vlucht bij geregeld. Er waren weer stoelen beschikbaar op een vlucht van deze maatschappij, maar pas voor dinsdag. Een tiental passagiers wilde zichzelf direct op de vlucht. Andere passagiers probeerden nog vooraan te komen staan bij de balie om vandaag nog mee te kunnen op een vlucht.
Door het dolby-surround van ‘excuse me, can I ask you something’s?‘ pikte ik iemand eruit om de vraag te kunnen beantwoorden. Ik had opeens een groep van 5 straat muziekkanten voor me en ze konden hoe dan ook NIET mee op de vlucht van dinsdag, want ze hadden geen geld meer. Kennen jullie de film The Terminal met Tom Hanks, dat hij dagen doorbrengt op de luchthaven? Nou, op Schiphol is dat dus niet mogelijk. Alleen als je een geldige instapkaart hebt mag je tussen 00:00 en 04:00 nog op de luchthaven zijn als passagier. Aangezien de vlucht gecancelled is, zijn de instapkaarten van deze vlucht dus ook ongeldig. Dus de straatmuziekkanten, vroegen aan mij wat ze moesten doen. Maar ik weet natuurlijk ook niet wat ze moeten doen als ze geen geld meer hebben, aangezien ze niet hier in Nederland wonen. En er was trouwens nog niet door de maatschappijvertegenwoordigster geroepen dat we hotels gingen boeken… Ik vertelde ze dat ze beter even konden wachten, misschien dat de maatschappijvertegenwoordigster nog een vlucht erbij kon regelen voor vandaag.

Een paar minuten geschreeuw en ‘excuse me’s’ later veranderden de verzoeken. De passagiers bleken nu al 6 uur bij deze gate aanwezig te zijn. En het blijkt heel onbeleeft te zijn om passagiers -als ze dorst hebben- te verwijzen naar het toilet voor water uit de kraan. Als de één dus begint met klagen, doet de rest het later ook, en jawel. Opeens wilde alle passagiers drinken. En terecht! Zes uur in spanning als passagier zonder drinken in die tijd is niet prettig. Maarja, waar halen we dat drinken toch vandaan? Precies, in het vliegtuig hebben ze trolley’s vol met heerlijk gekoeld drinken. Twee collega’s liepen aanboord en kwamen later terug met 4 tassen vol met flessen drinken en plastic bekertjes. Onze gate-balie veranderde plotseling in een gate-bar en we konden de passagiers een beetje opvrolijken met wat verfrissing.

Ik keek naar de klok en het was alweer bijna 15:30. Om half 4 had ik een andere taak, ik moest gaan inchecken voor ArkeFly. Ik wilde mijn collega’s graag nog even helpen, maar aangezien het wat rustiger was geworden kon ik gewoon naar de check-in balie gaan. Ik wenste mijn collega’s succes.

Aangekomen bij de check-in balie stonden alle Nederlandsche passagiers vrolijk te wachten om in te checken voor hun vakantie naar Kreta. Eigenlijk is er over deze vlucht niet heel veel bijzonders te vertellen, op één ding na dan. De economy class was overboekt, en daardoor zijn er willekeurig passagiers en passagiers-groepen van de economy class op de comfort class gezet. Een klasse hoger met wat meer beenruimte. Dit krijgen ze pas te weten als ze voor je staan om in te checken. En daar kwamen mijn eerste passagiers. Dit werd leuk.
Drie vrolijke dames liepen op me af. En ze zeiden ‘Deze drie dames gaan heerlijk op reis!’. Ik lachte. Ik zag in het systeem al dat ze ‘geupgrade’ waren zoals we dat noemen. Ik besloot een grapje uit te halen. Nadat ze de bagage op de band geplaatst hadden probeerde ik serieus te kijken. Dat lukte en ik vertelde: ‘Ehm, ik moet u helaas vertellen dat uw klasse overboekt is…’ De drie de mondhoeken van de dames schoten omlaag en ze keken me aan met een wat-krijgen-we-nou-blik. Ik hervatte mijn zin; , … en daarom bent u in de Comfort Class geplaatst waar nog wél ruimte is!’ En ze waren enorm blij en bedankten me een paar keer achter elkaar. Dat was natuurlijk het leuke.

Ik zie op mijn klok dat het weer laat is, dus ik ga genieten van mijn wel-verdiende nachtrust.



Bron: http://weblogs.aviavision.nl/diederich/